Digitala informationsskärmar för e-handel

Publicerad den 24 Mar - 2022 av Carl Conradsson
Digitala informationsskärmar för e-handel

För några veckor sedan var vi nere i Malmö och besökte Notiz och fick en närmare titt på hur de jobbar. Ett mycket intressant företag som primärt gör digitala informationsskärmar för fastigheter. Notiz kan även visa nyckeltal från olika källor i realtid, t.ex. e-handelsdata eller hur mycket energi som produceras på i solcellerna på fastighetens tak.

Det går även sprida, via informationsskärmarna, viktig information till exempelvis hyresgäster, medarbetare eller kunder. Detta görs enkelt genom Notiz egna cloudbaserade kontrollpanel, det spelar alltså ingen roll om man sitter på kontoret eller man är på utlandsresa, man kan alltid uppdatera skärmarna.

digital signagePraktisk tillämpning av informationsskärmar

Det är för oss ett intressant verktyg att använda för att visualisera data och vi ser många användningsområden. Ett användningsområde som vi primärt tänker på är försäljning och marknadsföring. Det skulle vara ett utmärkt sätt att visualisera försäljningsstatistik direkt från e-handeln för att snabbt få en blick över viktiga KPI:er från olika delar av verksamheten. En informationsskärm skulle också kunna användas för i att realtid se besöksstatistik kopplat till vissa nyckeltal i arbetet med sökmotoroptimering och anskaffning av organisk trafik.

Vi ser även en nytta inom lager och logistik. Låt säga att du har en 3PL-lösning eller lager i annan lokal, då går det lätt att få en överskådlig uppfattning om flödet.

Tekniken bakom digital signage

det som krävs för att det ska gå att visualisera datan är att det finns ett API från källan. Med en integration, skräddarsydd eller med någon av Notiz standardkopplingar så hämtas datan upp och kan sedan visualiseras på skärmarna. Beroende på vilken typ av data som ska presenteras så körs det regelbundna hämtningar. Är det besökarstatistik eller säljdata så kan det vara en god idé att hämta data kontinuerligt. Är det information för att engagera medarbetare så är det inte lika viktigt att inhämta data så ofta. 

Bizkit har tidigare satt upp BI-paneler åt kunder för att visa upp försäljning, produktion och besöksstatistik i ett eget webgränssnitt. Fördelen är att vi kan programmera funktioner kopplat till panelen såsom automatiskt inhämtning av priser från externa system. Vi ser helt klart en uppsida att använda en aktör som Notiz för att komplettera med en bättre visualisering på dedikerade skärmar för att fortsätta med denna typen av uppdrag.