Google analytics 4, GA4

Hem » Aktuellt » Google Analytics 4 – allt du behöver veta

Google Analytics 4 – allt du behöver veta

I oktober 2020 släpptes Google Analytics 4 (GA4), vilket är den största förändringen av Google Analytics på flera år. Men vad är GA4 egentligen? Och vad innebär denna stora förändring för dig som webbplatsägare?

Vad är Google Analytics?

Google Analytics är Googles egen plattform som hjälper dig att mäta och analysera trafik till din webbplats helt kostnadsfritt. Med hjälp av Google Analytics kan du få viktiga insikter om dina besökare som kan hjälpa dig att fatta beslut som på sikt ökar trafiken och därmed också utökar din verksamhet. 

Vad är Universal Analytics? 

Universal Analytics (UA) är namnet på den gamla versionen av Google Analytics som nu blivit ersatt av GA4. Från och med 1 juni 2023 slutade UA att samla in data. Däremot kommer du fortfarande kunna se historisk information i UA fram till december 2023. Så om du inte har tagit vara på din historiska data än, så är det hög tid att göra det nu. 

Vad är då GA4 och vad är egentligen nytt?

Händelsebaserad istället för sessionsbaserad


Den största förändringen i GA4 är hur data samlas in. Istället för att samlas in genom sessioner och sidvisningar som i UA, samlas den nämligen in genom händelser. Till varje händelse kan man skicka med upp till 25 parametrar, vilket ökar flexibiliteten med spårningen och gör den mer skalbar.

Samlar in data från olika plattformar 

Med händelser går det att spåra i princip allt som händer, oavsett om det är på en webbsida eller i en app, vi får alltså en bättre inblick i hela kundresan. GA4 är uppbyggt för att samla in data från flera olika plattformar. Tiderna förändras och därmed också besökarnas beteende, mobiler och appar används idag flitigare än webben. 

Machine learning och artificiell intelligens

Med hjälp av machine learning och artificiell intelligens (AI) ska vi få en mer heltäckande bild av kundresan och även kunna förutse besökarnas framtida beteenden. Det ska till exempel gå att beräkna framtida resultat såsom kundbortfall eller ökad efterfrågan på en viss produkt. 

Nytt gränssnitt

En annan stor förändring är själva gränssnittet. Till skillnad från UA, så har GA4 betydligt färre standardrapporter. Det finns en del nya rapporter, men tanken är att du själv ska skapa egna rapporter och analyser som är skräddarsydda för just dina behov. 

GA4 och Google Tag Manager 

I kombination med GA4 är det en bra idé att använda Google Tag Manager (GTM), speciellt för dig som e-handlare. Med hjälp av taggspårningen i GA4 kan du följa hela kundens köpflöde, från att de visar en produkt, till att de lägger den i varukorgen och slutligen genomför köpet.

Finns det några nackdelar med GA4?

Komplext


GA4 är mycket mer flexibelt än UA, vilket medför att komplexiteten ökar. Så är du inte väl insatt så kan det lätt blir lite överväldigande. Dessutom ser gränssnittet annorlunda ut, vilket innebär att man måste lära sig det på nytt, och det kan såklart ta lite tid. 

Ingen flytt av historisk data 

Det är inte möjligt att flytta över historisk data från UA, vilket gör att det blir svårare att jämföra data bakåt i tiden. Det är därför viktigt att du själv tar vara på den data som du vill ha sparad.

Maskininlärning 

Det krävs rätt stor mängd data för att maskininlärning ska fungera bra. Så för webbplatser som inte har så mycket besök är det inte säkert att all data blir så tillförlitlig.

Slutligen 

GA4 är enligt Google själva utformat för framtidens mätningar.

Har du UA sedan tidigare och behöver migrera över till GA4? Hör av dig till oss på Bizkit så hjälper vi dig med det. Eller är du kanske helt ny och har inte använt Analytics sedan tidigare? Då kan vi såklart också hjälpa dig att komma igång helt från början.



Läs vidare