Att välja rätt sökord i din sökordsanalys är superviktigt för att lyckas med din sökmotoroptimering. Det är dessutom något som alla företag behöver göra för att få en bättre förståelse för sina kunder och även förstå hur varumärket uppfattas utifrån kundens perspektiv.
Det man vill göra för att lyckas är att hitta sökord med hög sökvolym och med en låg svårighetsgrad som passar bra in på ditt företag och framför allt dina kunders sökbeteende. Det är lite av ett detektivarbete att hitta de rätta nyckelorden och samtidigt lyckas ranka högt på dem, därav ska du få lite tips på vägen!
I denna text kommer du får mer inblick i:
- Varför man ska göra en sökordsanalys
- Hur man gör en sökordsanalys
- Vad det finns för verktyg att använda vid en sökordsanalys
Varför ska man göra en sökordsanalys
Huvudmålet med en sökordsanalys är att ens webbplats ska kunna ranka högre på sökmotorerna på utvalda sökord. Analysen är viktig för att kunna få en uppfattning om hur pass mycket resurser som det kommer krävas för att nå en topp 3-placering på sökordet och genom att göra detta kan man se till så att resurserna används så effektivt som möjligt för att slutligen nå huvudmålet.
Innehållet du skapar ska vara anpassat efter din målgrupp och ska hjälpa dina kunder att hitta till din webbplats enklare. Skulle du inte göra analysen och använda dig av fel typ av sökord så kan det orsaka att dina kunder inte hittar dig då de söker på andra ord än det som du har i ditt publicerade innehåll.
Sökordsanalysen gör även så att de landningssidor som du skapar med sökorden driver mer relevant trafik till webbplatsen vilket leder till att kunderna känner sig tillfredsställda när de kommer in på en landningssida vars innehåll är relevant till deras sökintention. Skulle man välja sökorden endast på grund av deras höga sökvolym och inte efter relevans, så finns risken att kunder kommer in på din webbplats för att sedan bli besvikna och lämna.
Hur man gör en sökordsanalys
- Börja med att brainstorma några sökord/sökfraser som passar erat företag och era tjänster som du tror att dina kunder kan tänkas använda sig av i sina sökningar. Ta även med tänkbara frågeställningar som eran målgrupp kan vilja få svar på. Se till att inte bara ta korta nyckelord utan även ha med ”long-tail”-sökord, det är långa sökfraser som består av ca 3-7 ord. Long-tail brukar inte ha lika hög konkurrens och brukar därför vara lättare att ranka på.
- Kolla vad konkurrenterna använder sig av för sökord. Genom att göra det kan man se vilka ord som de rankar på och vara med och konkurrera på dom, det kan även vara bra att se vilka nyckelord som konkurrenterna valt att inte ha med i sin sökordsanalys eftersom de kan vara relevanta för er, som ni kan ranka på istället. För att se vilka ni konkurrerar med på ordet så är det bara att Googla och sedan se vilka webbplatser som dyker upp på första sidan.
- Skriv sedan ner sökorden i en tabell i t.ex. Excel eller Google Spreadsheet för att få struktur över det hela och gruppera in orden efter ämne eller målsidor på webbplatsen. Finns det till exempel några som går inom samma ämne som kan grupperas ihop?
- Nästa steg är att göra research genom ett sökordsanalys-verktyg. Då tittar man på varje sökord för sig och se vad sökvolymen är (hur många som söker på ordet) och hur svårt det är att ranka på det. I verktygen kan man även få förslag på relaterade ord som man kan använda sig av.
- Se nu till att ta en titt på vilka sökord som kanske inte är så relevanta och bör tas bort. Kolla gärna över om det är några som ska prioriteras före de andra, som till exempel har extra hög sökvolym.
- Nu har du gjort din analys och kan börja skapa landningssidor med dina sökord och sökfraser och skapa relevant innehåll! Tänk på att du inte behöver skapa alla landningssidor på en gång utan detta är ett arbete som sker löpande under en lång period. Se även till att gå in och kolla över eran sökordsanalys lite då och då så den ständigt är uppdaterad.
Vad finns det för verktyg för sökordsanalys?
Idag finns det många olika verktyg för att arbeta med sökordsanalys, några av dom kräver betalning medan andra är gratis.
Sökordsanalys-verktyg som kräver betalning
Ahrefs Keyword Explorer – Här kan du få information om sökvolymen per månad på ditt nyckelord, hur svårt det är att ranka på ordet och andra relaterade ord. Man kan även se sina konkurrenter genom att söka på deras hemsida och klicka på ”organiska sökord”, då kan man se de orden som dina konkurrenter rankar på direkt inne i Ahrefs istället för att behöva Googla. Ahrefs Keyword Explorer har även en ny funktion som gör att man kan få upp frågor med sitt sökord i, som kan användas som long-tail.
SEMrush – SEMrush låter dig se sökvolymen per månad, hur nyckelordet trendar, förslag på relaterande sökord och även förslag på long-tail. Även i SEMrush så kan man söka på sina konkurrenter och se vad de rankar på för ord.
Sökordsanalys-verktyg som är gratis
Google sökordsplanerare – I Googles sökordsplanerare krävs det att du har ett Google Ads konto, man får förslag på relevanta sökord, sökvolymen per månad, konkurrensen i Google ads och kostnad per klick (CPC).
Übersuggest – I Übersuggest kan man se sökordets sökvolym per månad, förslag på sökfraser, relaterande sökord, CPC i Google Ads och hur konkurrensen ser ut.
Answer the public – Passar när man ska göra sin brainstorming. I Answer the public skriver man in ett sökord och får förslag på frågor som ställts med det ordet i. Man får även upp jämförelser, det är då sökningar som är gjorda med ditt nyckelord och en jämförelse till exempel ”byxor eller shorts”. Frågorna är bra att titta på för att se vad användarna ställer för frågor och på så sätt sedan kunna skapa innehåll som svara på dessa frågor.