Hem » Aktuellt » Vad är en webbplatskarta och varför behöver du det?

Vad är en webbplatskarta och varför behöver du det?

webbplatskarta ccexpress

En webbplatskarta är en lista på alla publika URL:er av e webbplats. Den omnämns också som sitemap vilket är det engelska namnet, vilket också blir filnamnet sitemap.xml. Den är till största delen till för att hjälpa sökmotorer att navigera på webbplatsen men innehåller också information om relationer mellan olika sidor och de olika sidornas prioritet sinsemellan. Den gör det även lättare för sökmotorerna att avgöra om det finns något duplicerat innehåll och när dina URL:er senast uppdaterades vilket är av intresse när sökmotorerna bedömer webbplatsen.

Vad består en webbplatskarta av och vad är xml?


Webbplatskartan är en fil på webbplatsen som är skriven i XML (Extensible Markup Language). XML är ett globalt språk som används inom programmering med hjälp av kodning. Det innehåller taggar som definierar strukturen och innebörden av din data t.ex. vilka sidor som är viktigast, när de senast uppdaterades och hur ofta varje sida uppdateras. Man kan se det som en instruktionsmanual som informerar sökmotorer vilka sidor som ska genomsökas och indexeras.

Skillnad på webbplatskartor i XML och HTML


XML ska dock inte blandas ihop med HTML då taggarna i HTML endast definierar utseendet av datan. XML-filen gör sedan att sökmotorn smidigt kan avläsa användbar information. Däremot så är XML-filen inte synlig för dig som användare utan den ligger dold på webbplatsen. 

En webbplatskarta ökar din synlighet


Alla webbplatser bör ha en sitemap då den hjälper dig i ditt arbete med sökmotoroptimering. Sökmotorer besöker regelbundet publicerade webbplatser för att indexera sidorna och för att bedöma innehållet. Genom att tillhandahålla en webbplatskarta, som fungerar som en innehållsförteckning för deras crawler så kan webbplatsen indexeras mer effektivt. Kortfattat så hjälper en sitemap dig att synas bättre i sökresultatet.

Hur skapar jag en webbplatskarta?


Det finns två sätt att skapa en sitemap, helt manuellt eller med hjälp av en generator. Vissa CMS har inbyggda funktioner för att skapa en webbplatskarta men långt ifrån alla.

Börja med att se över URL:er som ska vara med i webbplatskartan och se till att inte ha med sidor som är borttagna och som kommer visa statuskod 404, se även till att inte ha med sidor som är blockerade i Roborts.txt.


Skapa en webbplatskarta manuellt


Om man vill skapa en manuell webbplatskarta så behövs det kunskap i html-kodning, man skapar då det i t.ex. anteckningar eller Windows Notepad och sedan omvandla det till en XML-fil. Tänk bara på att varje gång du sedan gör en ändring på din webbplats så kommer det krävas att du gör en ny XML-fil som du laddar upp på nytt. 



Skapa en webbplatskarta automatiskt


Till skillnad från en manuell skapad webbplatskarta så kommer en automatisk webbplatskarta att förnya datan när dina URL:er senast ändrades. Det finns olika verktyg för detta och ett av dom är bl.a. plugin-verktyget Yoast SEO som man kan använda sig av i WordPress. Till andra plattformar finns det delvis inbyggt som standardfunktionalitet som i e-handelsplattformen Litium medan andra saknar stöd helt och hållet.

Göra webbplatskartan tillgänglig för sökmotorer


Efter att man skapat sin webbplatskarta så bör man rapportera sin sitemap så att den blir tillgänglig för sökmotorer. Detta gör man med hjälp av sökmotorernas administrationsverktyg som Google Search console och Bing webmaster tools. via Google Search console så går man in på ”index” och sedan ”webbplatskartor”, där väljer du sedan att lägga till webbplatskartan. Sedan kommer Googles sökrobotar att indexera URL:erna och du kommer bli informerad om hur många sidor som är indexerade. Skulle det vara något felaktigt i sitemapen så kommer Google Search console informera dig om det genom felmeddelanden eller varningar. Det kan även vara bra att ge Googles sökrobot instruktioner om vart din webbplatskarta finns att hitta, vilket man gör genom att definiera webbplatskartan i Robots.txt-filen.