Gmail och Yahoo fortsätter att skärpa reglerna för oönskad e-post med nya uppdateringar som kommer att erbjuda en bättre inkorgsupplevelse för användare och ha en betydande påverkan på avsändare. De kommande förändringarna fokuserar på bättre autentisering och e-postrelevans och banar väg för nya standarder som kräver att avsändare överallt höjer sin nivå. Som avsändare bör vi vara de första att bry oss om att skicka värdefulla och relevanta e-postmeddelanden till våra kontakter.
Vad har Gmail och Yahoo för uppdateringar 2024?
Vad betyder dessa förändringar egentligen? Hur kommer de att påverka dina mejlutskick? Och framför allt, vad behöver du göra för att hålla dig på rätt sida om e-postlagen? Vi har svaren och några rekommendationer i detta inlägg.
Både Gmail och Yahoo har meddelat att de kommer att införa nya skyddsnormer för bulkavsändare. Gmail har sagt i ett uttalande att de nya uppdateringarna kommer att börja gälla i februari 2024, och de kommer att noggrant övervaka avsändare som skickar över 5000 mejl per dag. I ett liknande tillkännagivande förklarade Yahoo att de också kommer att rikta in sig på första kvartalet 2024.
”Många bulkavsändare säkrar och konfigurerar inte sina system på lämpligt sätt, vilket gör det enkelt för angripare att dölja sig bland dem.”
Neil Kumaran, Group Product Manager, Gmail Security & Trust
Dessa kommande uppdateringar är förmodligen de mest betydande vi har sett en brevlådleverantör genomföra på senare år, men de är inte nya. Faktum är att autentisering, enkel avregistrering och spamövervakning har varit högt på listan över best practice för e-postleverans under ganska lång tid.
Vad behöver du göra för att förbereda dig?
Gmail och Yahoo har talat om dessa tre förändringar som avsändare måste prioritera om de vill betraktas som legitima avsändare år 2024:
Autenticera din e-post
Avsändare kommer att vara tvungna att verifiera sin avsändaridentitet med standardprotokoll som SPF, DKIM och DMARC. E-postautentisering är processen att säkra och bekräfta din avsändaridentitet genom certifikat och kryptering. Kravet från både Gmail och Yahoo är att ställa in stark autentisering med SPF, DKIM och DMARC för din domän.Vår rekommendation är att ställa in både SPF och DKIM som det absoluta minimumet för att skydda din avsändaridentitet och din leveranskapacitet och börja ta steg mot DMARC-autentisering.
Gör det enkelt att avregistrera sig
Det finns redan bra skäl att erbjuda en enkel avregistrering för kontakter. Att skicka meddelanden till användare som inte vill ha dem har en negativ påverkan och är dåligt för ditt övergripande rykte. Nu kommer avregistreringslänkar att vara ännu viktigare. Från och med 2024 kommer både Gmail och Yahoo att kräva att avsändare tillhandahåller en enklicksprocess för användare att avregistrera sig, istället för att bekräfta din e-post eller uppdatera dina prenumerationspreferenser och ge feedback. Avsändare kommer att ha två dagar på sig att genomföra avregistreringsbegäranden.
Skicka bara e-postmeddelanden som användare vill ha och ha koll på dina spamrates
Din spamrate, eller klagonivå för skräppost, är antalet mottagare som rapporterar ditt meddelande som skräppost jämfört med det totala antalet e-postmeddelanden som levererades. Det bästa sättet att hålla den här siffran låg är att övervaka och avsluta kontakter med oengagerade prenumeranter innan de frestas att använda skräppostknappen och omedelbart svara på eventuella ökningar i din klagonivå för skräppost genom att rensa din lista och granska dina sändningspraxis. Gmail tillhandahåller inte traditionella återkopplingscykler som Yahoo gör, så du måste se till att du är registrerad med Google Postmasters Tools för att övervaka dina skräppostnivåer.
Dessa krav kommer att påverka bulkavsändare, som Google definierar som avsändare av 5000 eller fler mejl till Gmail-adresser på en dag. De specificerar dock inte att en avsändare måste skicka 5000 mejl varje dag eller inom en viss tidsram, så det kan vara en bra idé att se över hur mycket mejl du skickar kring storhelger och större kampanjer t.ex. Du kanske inte betraktar dig själv som en bulkavsändare, men mejleverantörer kanske kanske anser att du är en.
Vi hjälper dig gärna!
Tror du att ditt företag kanske behöver extra stöd med dessa förändringar? Vi strävar ständigt efter att skapa förutsättningar för våra kunder att lyckas med leverans och se till att du får den hjälp du behöver. Vi hjälper dig navigera genom nya branschstandarder och kan implementera den skräddarsydda strategi som bäst passar dina e-postbehov. Ring eller mejla oss gärna så diskuterar vi just dina behov.