Några av våra kunder
Expertområden vi hjälper dig med
Hur lyckas man med e-handel?
Läs om våra handfasta tips om vad vi anser är framgångsfaktorer för att en e-handel ska vara framgångsrik
Vanliga frågor om e-handel
Generellt så betyder begreppet e-handel olika beroende på vem du frågar. Den gemensamma nämnaren är ändå någon form försäljning av varor eller tjänster online. Begreppet används både av konsumenter men också av exempelvis en inköpare på ett företag som handlar av ett annat företag. Begreppet om fattar även företag som säljer sina egna produkter direkt till en konsument utan mellanhänder.
Frågar du oss på Bizkit så är det ett väldigt stort begrepp över något som återkommer nästan i varje samtal vi har med våra kunder. För oss är e-handel samma sak som en strategi eller del av försäljning som sker, det behöver nödvändigtvis inte vara en konsument eller externt företag som handlar, det kan likaväl syfta till hur de anställda kan boka upp sin lunch från personalmatsalen.
För att lyckas med din e-handel krävs ett holistiskt tankesätt och mycket nyfikenhet. Det är många faktorer som spelar in för att skapa rätt förutsättningar att lyckas.
Kostnaden varierar väldigt mycket beroende på vad du har för behov. Det finns CMS-plattformar som till exempel Shopify eller Vendre som gör att du kan komma igång väldigt snabbt och där du kan göra det mesta själva med relativt låga förkunskaper.
Har du en affärsmodell som innebär att du redan från start har specifika önskemål som ligger utanför standardfunktionalitet så ställer det högre krav på dina förkunskaper. E-handel med Woocommerce och WordPress är ett bra alternativ om du har önskemål om speciella funktioner, antingen kan du koda själv eller så anlitar du en byrå om budgeten tillåter. Woocommerce anses som ett snabbt sätt att komma igång men kommer driva mer resurser och kostnader än ett enklare, komplett e-handelsplattform.
För att ta reda på vilken e-handelsplattform som är rätt för dig krävs att du gör en kravspecifikation. Kravspecifikationen bör utformas utifrån din affärsstrategi och framförallt med kunden i fokus. Att välja rätt e-handelsplattform kan ibland vara utmanande, ta då hjälp av en byrå eller någon e-handelsexpert i ditt nätverk.