KnowledgeCotton Apparel stod inför ett vägskäl. De insåg vikten av att satsa vidare på sitt D2C-koncept men saknade en e-handelspartner som genom erfarenhet kunde guida dem vidare på deras förändringsresa. Bizkit trädde in som långsiktig partner och tillsammans förbättrade vi kundupplevelsen och implementerade rätt verktyg för att hantera deras direkta försäljning.
KnowledgeCotton Apparel har koll på din bomull
Modebranschen håller på att förändras och hållbar konsumtion kommer att ta över. KnowledgeCotton Apparel ligger i framkant när det kommer till hållbart mode och letade efter en långsiktig e-handelspartner.
KnowledgeCotton Apparel har sedan de grundades tagit ett stort ansvar för sin produktion av herrkläder. De senaste åren har de skruvat upp kraven på sig själva och sina underleverantörer kring miljö och hållbarhet. Principer som är högt uppskattade av deras medvetna kunder runtom i världen. För KnowledgeCotton Apparel är ansvaret för moder jord kärnan i allt dem gör.
Genom att välja sina samarbetspartners noggrant har de bevisat för branschen att det går att tillämpa en hållbar filosofi hela vägen till kunden. Bara som ett exempel så har de återanvänt 4.5 miljoner plastflaskor för att tillverka polyester. Deras mål är att bli 100% koldioxidneutrala innan 2025.
Kläder som är bra för miljön är inte den enda utmaningen
Således är det ganska tydligt att de även är måna om att vara i framkant när det gäller digitalisering av sin verksamhet. En rejäl utmaning i en växande organisation men det är just sånt vi på Bizkit gillar. Uppdraget har väldigt mycket handlat om att integrera Knowledge Cotton Apparels fantastiska arbete och vad de står för i en e-handelsupplevelse riktad direkt mot konsumenten.
En upplevelse som mer handlar om att handla rätt och känna att du bidrar till en hållbar klädesindustri. En upplevelse där utmaningen ligger i att minska antalet returer i en bransch med mest returer än alla andra branscher tillsammans.
E-handel för miljömedvetna kunder
Med en ny e-handelslösning kan nu KnowledgeCotton Apparel på riktigt möjliggöra för sina kunder att göra medvetna beslut. I deras butik finns ett noggrant utvalt sortiment av kläder med låg påverkan på miljö och klimat. Som kund kan du också få utökad information om hur mycket vatten som använts under produktionen och läsa mer om den miljövänliga tillverkningsprocessen.
En integrerad storleksguide som rekommenderar kunden rätt storlek gör att antalet returer minskar. Kunden kan också välja skräddarsydda miljövänliga fraktalternativ utifrån vart paketet skall skickas.
E-handelsplattformen är integrerad med ett flertal system. Affärssystemet föder e-handeln med artiklar som sedan berikas i det inbyggda PIM-systemet i plattformen. Ett mycket spännande projekt som vi är väldigt stola över.