hands on science kunduppdrag

Hem » Aktuellt » Kundanpassat produktutbud i e-handeln till Hands on Science

Kundanpassat produktutbud i e-handeln till Hands on Science

Med ett växande produktsortiment och ökad målgrupp kände Hands-on Science ett behov av att förbättra kundupplevelsen genom att skapa mer riktat innehåll till sina kunder.

Hands-on Science har sedan 1995 arbetat med en vision om att göra no-undervisningen mer hands-on. Idag erbjuder de många spännande läromedel samt kompetensutveckling för att skolor och förskolor ska kunna erbjuda en kreativ inlärning. Produktsortimentet växer och anpassar sig efter läroplanens förändringar, men också efter visat intresse från pedagogerna själva. 

Hands-on Science är numera ett systerföretag till Lekolar AB och tillsammans är de marknadsledande i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor, där Hands-on Science erbjuder sitt breda sortiment och utbildningsverksamhet inom naturvetenskap och programmering.

Behovet av relevant innehåll för olika kunder


I takt med att Hands-on Science produktsortiment växer så ökar även deras målgrupp. Tidigare har sortimentet främst bestått av produkter som riktat sig till Förskola, låg- och mellanstadiet, vilket på senare tid har ökat till ett sortiment även för Högstadiet och gymnasiet. 

Hands-on Science ville därför kunna erbjuda olika produktsortiment och olika innehåll för de två målgrupperna för att kunna skapa så relevant innehåll som möjligt för sina kunder.

Varierande produktsortiment till olika målgrupper på en och samma webbplats


Lösningen blev att dela upp webbplatsen för två olika målgrupper. För att åstadkomma detta behöver kunden numera göra ett aktivt val för vilken del av webbplatsen man vill besöka, ett val som sedan är lätt att ändra för att få tillgång till hela sortimentet. 

För Förskola, låg- och mellanstadiet ville de behålla sitt lekfulla och färgsprakande utseende, medans Högstadiet och gymnasiet fick ett mer seriöst och stilrent utseende med huvudfokus på att snabbt kunna hitta det man söker. 

En anpassad sökfunktion har också implementerats som gör det möjligt att skapa ett ännu mer träffsäkert sökresultat för deras kunder. 

Båda delarna av webbplatsen delar samma kassalösning, vilket gör det enkelt att genomföra köp med produkter från båda sortimenten i samma session.
 

För att ytterligare förenkla kundresan har även en favoritfunktion kommit på plats. Detta gör det möjligt för kunderna att markera produkter som favoriter som sparas på deras personliga inloggning. Detta i kombination med att varukorgen sparas mellan besöken gör det smidigt för kunderna att planera sina inköp.


Läs vidare
  • Ny e-handelslösning till Intools.se

    Ny e-handelslösning till Intools.se

    Hybridlösningar för både företag och privatpersoner kan vara en utmaning, läs om hur vi lanserade intools.se som har kunder i båda segmenten.

  • E-handel med Woocommerce och WordPress

    E-handel med Woocommerce och WordPress

    Wordpress med tillägget Woocommerce ger dig en otroligt flexibel lösning. Vi har lång erfarenhet av att bygga högpresterande e-handelslösningar i plattformen.

  • Kundanpassat produktutbud i e-handeln till Hands on Science

    Kundanpassat produktutbud i e-handeln till Hands on Science

    Med ett växande produktsortiment och ökad målgrupp kände Hands-on Science ett behov av att förbättra kundupplevelsen genom att skapa mer riktat innehåll till sina kunder

  • Webb-app till Advisory Business Arena

    Webb-app till Advisory Business Arena

    Advisory Business Arena i Växjö valde Bizkit för att bygga en smart lösning som hanterar bokningar av sitt service- och tjänsteutbud för sina hyresgäster och medlemmar i affärsnätverket