Med ett växande produktsortiment och ökad målgrupp kände Hands-on Science ett behov av att förbättra kundupplevelsen genom att skapa mer riktat innehåll till sina kunder.
Hands-on Science har sedan 1995 arbetat med en vision om att göra no-undervisningen mer hands-on. Idag erbjuder de många spännande läromedel samt kompetensutveckling för att skolor och förskolor ska kunna erbjuda en kreativ inlärning. Produktsortimentet växer och anpassar sig efter läroplanens förändringar, men också efter visat intresse från pedagogerna själva.
Hands-on Science är numera ett systerföretag till Lekolar AB och tillsammans är de marknadsledande i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor, där Hands-on Science erbjuder sitt breda sortiment och utbildningsverksamhet inom naturvetenskap och programmering.
Behovet av relevant innehåll för olika kunder
I takt med att Hands-on Science produktsortiment växer så ökar även deras målgrupp. Tidigare har sortimentet främst bestått av produkter som riktat sig till Förskola, låg- och mellanstadiet, vilket på senare tid har ökat till ett sortiment även för Högstadiet och gymnasiet.
Hands-on Science ville därför kunna erbjuda olika produktsortiment och olika innehåll för de två målgrupperna för att kunna skapa så relevant innehåll som möjligt för sina kunder.
Varierande produktsortiment till olika målgrupper på en och samma webbplats
Lösningen blev att dela upp webbplatsen för två olika målgrupper. För att åstadkomma detta behöver kunden numera göra ett aktivt val för vilken del av webbplatsen man vill besöka, ett val som sedan är lätt att ändra för att få tillgång till hela sortimentet.
För Förskola, låg- och mellanstadiet ville de behålla sitt lekfulla och färgsprakande utseende, medans Högstadiet och gymnasiet fick ett mer seriöst och stilrent utseende med huvudfokus på att snabbt kunna hitta det man söker.
En anpassad sökfunktion har också implementerats som gör det möjligt att skapa ett ännu mer träffsäkert sökresultat för deras kunder.
Båda delarna av webbplatsen delar samma kassalösning, vilket gör det enkelt att genomföra köp med produkter från båda sortimenten i samma session.
För att ytterligare förenkla kundresan har även en favoritfunktion kommit på plats. Detta gör det möjligt för kunderna att markera produkter som favoriter som sparas på deras personliga inloggning. Detta i kombination med att varukorgen sparas mellan besöken gör det smidigt för kunderna att planera sina inköp.