Advisory Business Arena i Växjö valde Bizkit för att bygga en smart lösning som hanterar bokningar av sitt service- och tjänsteutbud för sina hyresgäster och medlemmar i affärsnätverket.
Advisory Business Club i Växjö är ett företagsnätverk där medlemmar på ett enkelt sätt kan umgås, skapa relationer och göra affärer. Affärsnätverket huserar i det nybyggda kontorshotellet Advisory Business Arena, ett stenkast från Helgasjön och de natursköna områdena runt Evedal. Tanken har redan från start varit att erbjuda en mycket attraktiv mötesplats och erbjuder allt från genomtänkta konferenslokaler till padel för sina nätverks-medlemmar och hyresgäster. Bakom satsningen står bolagen Pergitus Invest, Advisory, Växjö Färg & Tapet och Service & Klimat.
Du möts av engagemanget och visionen att skapa en miljö som förenar intressen, affärer och hälsa direkt i dörren. Ett par steg till och du möts av en business lounge, spa och relax, 3 padelbanor. Över entréplan hittar du fler lounge-ytor, konferensrum och kontorsutrymmen för hyresgäster. I fastigheten hittar du även Kiropraktor Malin Härlin.
Vid det här laget så står det ganska klart att det är en mängd olika faciliteter och tjänster som behöver göras bokningsbara på ett enkelt sätt för kunder, hyresgäster och medlemmar.
Projektets tidiga skede
VSAP (bolaget som ligger bakom satsningen) och Bizkit påbörjade en dialog och konstaterade snabbt att här krävs det en smart lösning för att förenkla och tillgängliggöra det stora utbudet av faciliteter som erbjuds. Även bakomliggande administration behöver effektiviseras för att resurser kan fördelas på vidareutveckling av det unika konceptet.
I slutändan så identifierade vi även hur viktigt kommunikationen är, att olika budskap når rätt mottagare med rätt information. Behovet av information beror helt på du om du är nätverksmedlem, hyresgäst eller extern kund/partner.
Utformning av en kravspecifikation
En kravspecifikation konkretiserades tillsammans och de olika behoven klassades utifrån den klassiska MosCoW-modellen. I en första lanserings-version hamnade alla önskemål om funktioner som måste vara med. Funktioner som bör vara med ligger i nästkommande version samt de funktioner skulle kunna vara med hamnar vid sidan för att planeras in längre fram. Att tänka utifrån de här aspekterna hjälper oss mycket i våra projekt och att hitta en rimlig nivå för att kunna lansera. Dessutom blir arbetet enklare med att estimera resursåtgång och slutligen ger det en tydligare kostnadsbild.
Lösningen – en PWA (Progressive Web App)
När kravspecifikationen blev klar så mynnade det ut i ett skarpt projekt med en webb app (PWA) som producerades. Bakom fronted-lagret finns en administrationsdel som gör det lätt att administrera bokningar, användare och olika ytor som skall gå att bokas. Lösningens fronted är helt webbaserad och uppbyggd med HTML och CSS.
Den bakomliggande adminpanelen är baserad på ett ramverk av Javascript och PHP och har ett fullskaligt API för att enkelt importera/exportera data mellan webbapplikationen och andra system.