Den 23 augusti 2023 uppdaterar Google sina policyer för produktomdömen och med detta har vi hittat nya upptäckter kring hur Google ser på AI-genererat innehåll. Är det fortfarande okej att använda sig av det eller är det en förändring på gång?
Sättet att arbeta med texter och innehåll har framför allt senaste året förändrats drastiskt för många sedan ChatGPT, Bard och andra AI-verktyg kom in i bilden och många copywriters, skribenter, journalister med flera använder AI dagligen för att skapa innehåll på olika sätt.
Det har länge varit diskussioner kring hur Google ser på innehåll skapat av AI och hur de kommer hantera detta i framtiden. Många som jobbar med sökmotoroptimering har med hjälp av AI kunnat optimera och effektivisera sitt arbete och fått fantastiska resultat på exempelvis organisk trafik till sina hemsidor och så länge det gynnar människor och inte syftar till att manipulera sökresultat så ska det fram tills nu ha varit helt okej att använda sig av AI. Men ser vi oss omkring så är det flera som är övertygade om att detta kommer att förändras, och att förändringen redan har börjat…
Googles uppdaterade policy för Merchant Center
Den 28 augusti uppdaterar Google sin policy för Merchant Center, och förändringen är betydelsefull. Enligt den nya policyn förbjuds recensioner som huvudsakligen genereras av automatiserade program eller artificiell intelligens. Detta innebär att AI-genererat innehåll för recensioner nu kommer att betraktas som spam.
Googles nya policy kring spam:
”Spam: Vi tillåter inte spaminnehåll. Se till att allt innehåll som är känt för att innehålla irrelevant, repetitiv eller meningslös text markeras som spam i flödet med attributet <is_spam>.”
Vidare definierar Google sin policy kring automatiserat innehåll:
”Automatiserat innehåll: Vi tillåter inte recensioner som genereras automatiskt av ett program eller en AI-app. Om du hittar sådant innehåll bör det markeras som spam i flödet med hjälp av attributet <is_spam>.”
Detta steg är i mina ögon ändå både välkommet och rimligt då Google strävar efter att uppmuntra ”äkta” recensioner. Riktiga recensioner ger potentiella kunder insikter kring huruvida de bör göra affärer med ett specifikt företag eller köpa en viss produkt. En recension genererad av AI kan aldrig ge samma insikter eller trovärdighet som en äkta recension skriven av en människa. Men kommer det sluta här?
Hur tror vi Google kommer att agera framöver?
Även om sökmotorer inte har något emot AI-genererat innehåll, kommer de sannolikt vilja kontrollera hur det används, särskilt när det gäller sökresultat.
Det kan mycket väl vara så att Google inte kommer vilja visa AI-genererat innehåll som rör vissa ämnen, som till exempel hälsa eller ekonomi, eftersom felaktiga råd inom dessa områden kan ge förödande konsekvenser.
Precis som Google inte vill ha AI-genererade recensioner, kommer de sannolikt inte heller vilja ha AI-genererat innehåll där innehållet potentiellt skulle kunna skada någon människa.
Men å andra sidan tror jag inte att allt kommer att förbjudas eller klassas som spam. Det finns såklart fortfarande många harmlösa områden där AI både kan leverera korrekt fakta och generera innehåll som är av intresse och nytta för läsaren.
Vad bör du tänka på?
Om du skapar innehåll med hjälp av AI, se till att det alltid granskas av någon innan publicering. Då kan du säkerställa att innehållet är korrekt och att det verkligen ger ett värde för läsaren. Tänk på att innehållet ska följa ert manér så att den förväntade målgruppen inte blir besviken.
Många företag använder sig allt mer av AI för att producera innehåll av olika slag. På sikt tror jag att algoritmer kommer att ge företräde åt innehåll som är skrivet av människor, eftersom det dels blir allt mer sällsynt när fler använder sig av AI, och dels kan det innehållet ge en unik läsupplevelse på ett sätt en AI aldrig kan skapa åt dig.
AI behöver fortfarande mänsklig input, och den bästa formen av detta är innehåll som är skrivet av människor. Så även om AI kan användas för att få idéer och att komma igång med en artikel exempelvis, så gör du klokt i att alltid granska och finjustera resultatet.
Så vad tror du om framtiden? Använda AI-genererat innehåll?