Handfasta tips hur du lyckas med e-handel

Hem » Aktuellt » Handfasta tips på hur du lyckas med e-handel

Handfasta tips på hur du lyckas med e-handel

Att lyckas med e-handel är ett större arbete, det går inte att bara ställa in skorna på planen och tro att allt flyger av sig självt. 

Om vi ska koka ner vad som krävs för att lyckas med e-handel så krävs det ett holistiskt synsätt, en hög förståelse för marknadens dynamik och en stark närvaro. I den här artikeln kommer vi att redogöra för våra strategier, tips och tankar om hur du lyckas med din e-handel. Artikeln baseras på våra egna erfarenheter och hur vi hjälpt mängder med e-handelsaktörer genom åren att lyckas.

Det föränderliga affärslandskapet

Marknadstrender

Håll dig informerad om de senaste trenderna inom e-handel, det är direkt avgörande. Både förändringar i köpbeteende och teknologiska framsteg påverkar direkt hur ditt företag måste anpassa sig för att framgångsrikt bedriva e-handel.

Användarbeteende

Skapa viktiga insikter om dina användare, vad söker de efter? Hur gör de sina köpbeslut? Vitala frågor för att ge dig insikter och underlag för hur du ska anpassa din strategi.

Starta e-handel

Välj rätt plattform

Valet av e-handelsplattform är grundläggande men hur väljer jag rätt e-handelsplattform? Undersök och välj en plattform som passar dina affärsbehov och gör det enkelt för kunderna att navigera och handla. Skapa en långsiktig affärsplan med konkreta delmål. Din affärsplan och målsättning med din digitala handel är ett viktigt verktyg när du börjar specificera vilka funktioner du behöver i plattformen. Desto tydligare kravspecifikation desto bättre.

Designa med användaren i fokus

En intuitiv och attraktiv webbplats är nyckeln till framgång. Användarvänlig navigation och en tilltalande design ökar sannolikheten för konverteringar. Här gör många bort sig och lägger antingen alldeles för lite resurser på design eller överarbetar så att besökaren har svårt att hitta det som de letar efter. Det är tyvärr fortfarande väldigt vanligt att mindre skärmtyper glöms bort eller nerprioriteras. Generellt sett så har trafik till webbsidor från mobiltelefonen ökat och ofta är mobiltrafiken dominerande. Tänk mobile first!

Serverprestanda och säkerhet

För att skapa rätt förutsättningar så är det nästan ett självskrivet tips att se till så att du har rätt serverlösning i botten. Utvecklar du själv i plattformen så har du ett betydligt högre ansvar att se till så din server är tillräckligt snabb och framförallt säker. Här behöver du rannsaka dig själv, har du förkunskaperna som krävs eller ska du be en partnerleverantör ombesörja så du får rätt lösning?

En felaktigt konfigurerad e-handelsplattform eller servermiljö innebär nertid och ingen möjlighet att ta emot kunder. Underhåller du inte din servermiljö och plattform så löper du risken att utsättas för säkerhetshot.

Syns du inte finns du inte – Konsten att bygga en stark digital närvaro

SEO-strategi och kraften av organisk trafik

Att sökoptimera webbplatsen och dess olika sidor för sökmotorer kommer skapa relevant trafik till din webbplats. Tänk utifrån din besökare, vad som är relevant och viktigt att veta för dem om din verksamhet. Skapar du ett riktigt vasst innehåll som är avsett för just dina besökare så ökar synligheten online markant.

Sociala medier

Utnyttja den potentiella kraften i sociala medier för att marknadsföra dina produkter. Engagera dina följare och skapa en gemenskap kring ditt varumärke. Sociala medier kan vara ett fantastiskt sätt att skapa interaktion och dialog med dina potentiella kunder. Tänk noga igenom valet av vilka sociala medier du ska vara aktiv, det är svårt att hinna med att göra ett bra jobb med alla. 

Kontinuitet i ditt arbete är nyckeln för att bli framgångsrik i kombination av väldefinierade målgrupper och ett genomtänkt innehåll.

David Berglund, utvecklare på Bizkit

Vi frågar David Berglund, VD på Bizkit om vad han anser viktigast:

”Kravställ noga, planera för en långsiktig investering och skalbar lösning, och avsätt mycket mer tid än du tror.

Jag startade Bizkit då jag i mina tidigare yrkesroller saknat en bra partner för just e-handel. Det låter kanske som en klyscha att det kommer från mig, men att anlita en byrå med lång och bred erfarenhet, som tänker affärsutveckling i sin helhet och dessutom har goda referenser, det sparar enormt mycket tid.”

Produkthantering

Identifiera lönsamma produkter

Förstå vilka produkter som efterfrågas och är lönsamma. Utför marknadsundersökningar för att hitta en nisch där du kan skilja dig från konkurrensen.

Effektiv lagerhantering

En effektiv lagerhantering minimerar förluster och förbättrar kundnöjdheten. Här har mycket hänt på kort tid, en uppsjö av aktörer erbjuder allt från 3PL-lösningar och vassa, kompletta system. Hänger du med i utvecklingen och är på tårna så finns det stora möjligheter att optimera logistiken för din verksamhet. Oavsett om det är ett företag eller en privatperson du säljer till så är beteendet detsamma, alla vill ha sina produkter levererade direkt efter att köpet genomförts.

Vårda dina kundrelationer

Kundservice utöver det vanliga

Kundservice är kärnan i framgångsrik e-handel mot konsument. Snabb och hjälpsam support skapar lojala kunder och positiva recensioner. När det kommer till företagskunder så ska vi inte glömma att de är vana vid en viss nivå som konsumenter men att behovet av kundservice kan se lite annorlunda ut då köpbeslutet ser annorlunda ut.

Dina kunder vet vad du behöver förbättra

Använd kundrespons som en guide för förbättringar. Lyssna på kundernas synpunkter och gör de nödvändiga förändringarna. Här går det enkelt att skapa incitament för att uppmuntra fler att höra av sig, det är intressant att få höra många röster för att få en samlad bild.

Förenkla kassaflödet

Strömlinjeforma betalprocessen

Komplicerade betalprocesser avskräcker kunder från att göra ett köpbeslut. Se noga till att din checkout är enkel, snabb och smidig. Ta hjälp av dina kunders feedback och tänk på att olika marknader kräver olika betallösningar.

Ta hand om dina kunder efter köpet

Tänk på att din relation till kunden inte slutar vid ett köp, det är då den börjar på riktigt. Se till att konsumenter lätt hittar information om var paketet befinner sig, hur de gör för att reklamera eller vad som gäller om något är sönder eller av annan anledning måste bytas.

Även relationen till dina B2B-kunder kan stärkas med en genomtänkt strategi för kundrelationen efter ett köp. Det kan röra sig om så enkla saker att de ska kunna se tidigare ordrar för att se vad de köpt tidigare eller lägga beställningar mot fakturabetalning.

Har du frågor om e-handel?

Ta gärna kontakt med David Berglund, om du vill diskutera hur du kan utveckla din e-handel.

Maila mig på: david@bizkit.nu
Eller ring mig på telefon: 010-5510232

Analys, nyckeltal och data-drivet beslutsunderlag

Spåra nyckeltal

Använd analysverktyg såsom Google Analytics för att övervaka viktiga indikatorer. Statistiken skapar möjlighet till kvalificerade mätetal om hur du på bästa sätt skapar tillväxt och lönsamhet.

Data ska driva beslut

Försök i den mån det går att basera besluten på data såsom statistik och undersökningsresultat kring beslut om logistik, marknadsföring, systemutveckling och produktutveckling. Det ger inte bara konkurrensfördelar utan blir även mer kostnadseffektivt.

Utmaningar är till för att övervinnas

Konkurrenter

E-handel ger dig en ökad räckvidd att nå nya kunder men samtidigt så hårdnar konkurrensen i många branscher. Identifiera dina konkurrenter som är starka online och skilj dig från dem genom att erbjuda något unikt. Går det inte att skapa ett unikt erbjudande, se då till att du anstränger dig och gör samma sak men mycket bättre.

Kompetens och personlig utveckling

Ensam är inte stark. Det finns mycket hjälp att få och många möjligheter att lära sig mer. Ett sätt är att gå med i ett branschnätverk för att hitta likasinnande att dela erfarenheter med. Med pandemins intåg så mångdubblades mängden distansutbildningar, vill du fördjupa dig inom ett ämne så finns det mycket att välja på.

Skala upp och utveckla din e-handel

Lansera på andra marknader och andra länder

När du väl etablerat dig på din hemmamarknad så kan du utforska möjligheten att expandera till nya marknader. Identifiera internationella möjligheter och anpassa din strategi för olika kulturella och ekonomiska förhållanden. Kom ihåg, det svåra är inte att tekniskt lösa din e-handel för nya marknader utan det är att anpassa din strategi för helt nya beteenden och köpbeslut.

Omfamn ny teknik

Artificiell intelligens

Ingen har missat intåget av artificiell intelligens i den digitala världen och här finns det mycket intressant som bidrar till ökad tillväxt och lönsamhet. Även fast det är ett etablerat begrepp så saknas det fortfarande förståelse för vad du kan göra och hur du kan göra det. Vi har bara skrapat på ytan och det är din kreativitet och uppfinningsrikedom som sätter gränsen för hur det kan användas.

Integrationer

Inte lika ny och spännande teknik som A.I. och Machine Learning, integrationer har länge figurerat som ett bra sätt att effektivisera delar av en verksamhet, särskilt inom e-handel. De mer grundläggande integrationerna är idag en hygienfaktor, jag tänker framförallt på integration mot affärssystem, betalsystem och lagersystem. Att upprätta integrationer mot dina mest använda system kommer att skapa mycket fria resurser att använda till exempel för ren affärsutveckling.

Machine learning

Oftast ett område som förknippas med stora företag men machine learning är mer påtaglig än vad man tror. Oavsett storlek så har de flesta e-handelsföretag liknande utmaningar och mål. Några exempel på maskininlärning i en e-handel kan vara ett smart sök som lär sig av historiskt sökbeteende för att föreslå träffar som mer sannolikt konverterar till ett köp. Det kan vara karuseller med produktrekommendationer som genom inlärning vet vad besökaren tenderar att köpa. Eller prisoptimeringar baserat på efterfrågan och utbud. Det finns mängder med olika spännande områden att applicera maskininlärning på.


Läs vidare